11.2.16

Passa!

Hej!

Då var den andra enskilda uppgiften klar och inlämnad. I och med min praktik fick den lämnas in en dag tidigare då jag inte vill riskera att missa sluttiden. Man vet ju aldrig hur länge man blir kvar på skolan.

Hur som haver, så handlade denna uppgift om att göra ett arbete kring en barnbok. Det svåraste med hela uppgiften var att hitta en bok som passade in på temat. Jag var runt på en rad olika bibliotek och alla hade lika svårt att hitta något bra. Problemet var oftast att få till illustrationer i boken. Efter mycket velande hit och dit med böcker som inte kändes passande kom jag till slut fram till en bok på egen hand. Den heter Passa! och är skriven av Thomas Halling. Det är en lagom lång bok med målande bilder och anpassad för elever som har skriv och lässvårigheter. Precis lagom lång och riktigt bra att göra ett arbete kring :)

Fyra uppgifter skulle man göra och jag valde följande:
- Skriv vad du tror boken handlar om utifrån en vald illustration
- Skriv något du är bra på respektive mindre bra på samt hur du kan bli bättre
- Skriv en tidningsartikel utifrån en händelse i boken
- Skriv en berättelse om en av personerna ur boken

Jag valde att fokusera mycket på datorarbete och produktion där till exempel berättelsen skulle bli en bok med hjälp av programmet Storybird.

Vad jag har förstått från en kurskamrat kommer vi inte använda denna uppgift under vår kommande praktik vilket är synd då jag gärna hade sett hur resultatet skulle bli men kanske när jag får en egen klass att jag kan praktisera detta. Dock gäller det att de inte gör en ny läroplan för uppgifterna utgår helt ifrån LGR11 ;)

//Johanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar