16.2.16

Time to say goodbye

Sista dagen jag kommer hinna skriva någonting här är kommen. För tillfället sitter jag på VFU-skolan och arbetar medan eleverna är i simhallen. Jag valde att stanna kvar och göra lite nytta istället för att följa med, vilket känns som ett klokt beslut. Slutuppgiften gnager i bakhuvudet och jag känner att sömnen kommer få stryka med om det här ska gå ihop sig. Har ju en dag mindre också så får kämpa på. För tillfället är jag upp 1500 ord och målet är att komma över 2000 innan dagen är slut.

Hur ska man då sammanfatta dessa fem veckor? Jag har lite blandade känslor när det kommer till kursens upplägg men när det kommer till mitt eget lärande kan jag bara se det positivt. Jag har lärt mig mycket om skrivutvecklingen och kommer förmodligen upptäcka lite mer nu under slutuppgiften.

Barnsboksuppgiften fick jag ut mycket av då den inspirerade mig till att skapa kreativa men samtidigt meningsfulla och utvecklande övningar. Att kunna skapa uppgifter på detta sätt med starka kopplingar till LGR11 samtidigt som de förhoppningsvis kommer bli roliga för eleverna är ett av de mål jag har som lärare. Lusten att lära ska alltid finnas där och jag tror det uppnås genom kreativitet, syfte och kunskap.

Jag har även lärt mig mycket om motivation och engagemang hos elever och jag känner att boken "God skrivutveckling" varit till stor hjälp inom det mesta vi arbetat med. De hemsidor och appar vi kikat på har även gett mig ett tillfälle att  fylla på min lista med tips inför framtiden som lärare.

Avslutningsvis anser jag att kursen varit till stor hjälp för mig när det kommer till att utveckla mina egna tankar kring undervisning i svenska. Jag känner att denna kurs har gett mig mer än vad de tidigare två svenskakurser gjort då denna mer behandlar nivån 4-6. Med detta säger jag tack för mig och hoppas denna dokumentation varit intressant att följa med i.

Nu blir det stenhård rapportskrivande de kommande två dagarna!

//Johanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar