21.1.16

Mina ambitioner

Konsten att skriva är ädel. Genom det skrivna språket kan människan få fram sina tankar, skapa berättelser, delge sina erfarenheter och till och med göra underverk. Som ordspråket lyder "Pennan är mäktigare än svärdet"


Således kommer denna sida handla om skrivande och det skrivna ordet och för att inleda det hela tänkte jag delge er lite reflektioner över mitt eget lärande. Då jag är halvvägs till mitt mål att bli lärare har jag stora ambitioner om hur jag vill vara och framförallt vem jag vill vara som lärare. Jag har tidigare inte arbetat med barn och skrivande i ett sammanhang och mina erfarenheter av undervisning kommer från de VFU-perioder jag genomfört under kursen.


Dock tror jag att min största styrka när det kommer till skrivande är mitt personliga intresse och engagemang. Jag älskar att skriva och uppmuntrar gärna andra till att skriva själva. Att jag sedan har en del svårigheter med människor som inte kan stava ordentligt är något som skulle kunna bli min svaghet.


Läsning påverkar skrivandet och jag anser att elever bör läsa så mycket de bara kan för att få ett större ordförråd och bättra på sin egen fantasi. För egen del läste jag vuxenromaner redan i femman vilket har varit till stor hjälp i mitt skrivande.


Avslutningsvis så längtar jag enormt mycket efter att få undervisa i just svenska då det tar fram det bästa ur mig själv :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar