27.1.16

Vad behövs för en god skrivutveckling

Första inlämningsuppgiften är klar och inskickad. Temat var att skriva vad som behövs för att få en god skrivutveckling. Det var en uppgift som ansågs vara lite klurig då man kan tolka den på olika sätt. En del valde att skriva om de punkter som Lundberg tog upp i sin bok God skrivutveckling medan andra, inklusive mig själv, valde att skriva lite mer öppet utifrån hela boken.

Så, vad behövs för att få en god skrivutveckling? Jag valde dessa punkter:
- En automatisering av skrivandet samt gott ordförråd
- Ett autentiskt skrivmaterial som känns äkta
- Motivation och sociala förebilder
- Möjlighet att få öva upp sin muntliga förmåga
- Kontinuerlig feedback

Själv är jag relativt nöjd med dessa punkter och känner att det är något man kan utgå från i sin undervisning.

Nästa vecka börjar jag praktiken. Det kommer bli både spännande och nervöst. Förhoppningsvis kommer jag få massa inspiration till den här kursen men samtidigt kommer det förmodligen bli en hel del att göra. Får kämpa på de fem veckor som praktiken pågår. Hoppas bara jag hinner med allt!

Denna skola kommer jag spendera mina kommande fem veckor på :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar